De Nederlandse markt voor breedbandverbindingen voor tv, telefoon en internet is grotendeels opgedeeld tussen kabelaar Ziggo en KPN met zijn DSL-netwerk. Wel is glasvezel in opkomst, met inmiddels ongeveer 1 miljoen abonnees.
Het aantal Nederlandse huishoudens waar geïnternet wordt via een kabelverbinding, is in het eerste kwartaal weer iets verder toegenomen. Dat meldde marktonderzoeker Telecompaper zondag. Er kwamen vooral meer glasvezelverbindingen bij, maar ook kabelbreedband en de technologie via DSL zaten iets in de lift.
Eind maart telde Nederland bijna 7,2 miljoen breedbandaansluitingen. Ziggo, de grootste kabelaanbieder van Nederland, zag het aantal aansluitingen afgelopen kwartaal met 8000 toenemen en kwam uit op iets meer dan 3,1 miljoen breedbandabonnees. Daarmee was Ziggo eind maart goed voor 43,2 procent van de markt, een fractie minder dan drie maanden eerder. Nummer twee KPN, inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel, schreef 22.000 nieuwe klanten bij. Het marktaandeel van KPN bleef daarmee stabiel op 40,8 procent.
Kabel blijft de meest gebruikte technologie, gevolgd door DSL. Maar glasvezel is flink in opkomst. Inmiddels heeft ongeveer een miljoen huishoudens een abonnement dat gebruikmaakt van die snelle techniek.
Hoewel de breedbandmarkt steeds verder verzadigd raakt, voorziet Telecompaper voor heel 2016 nog altijd een groei van 2,5 procent. Volgend jaar zwakt die waarschijnlijk af naar rond de 2 procent.